Svar: 13 måneder og spisning

4. juli 2018

Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære U´s mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres lille dreng har været rigtig syg af sine øreproblemer, og det er godt, at han nu har fået lagt dræn på begge ører, og du kan fornemme, at det går bedre. Der er dog ingen tvivl om at øreproblemerne har været med til at påvirke hans indtag af mad og selve hans spisning...

Jeg tænker derfor ikke, at jeres dreng er kræsen, men at det handler om hele situationen og den alder, jeres dreng har, og den udvikling han går igennem. Det er helt naturligt, at børn fra ca. 1 år og frem begynder at spise mere selektivt. Den naturlige lyst til at tage maden i munden for at smage og undersøge med munden forsvinder i denne alder, i stedet kommer maden ofte ud igen, fordi han vil undersøge, hvordan maden ser ud, når den er tygget, eller maden mases mellem fingrene, skubbes ud over bordkanten, kommer op i koppen med vand osv. Alt sammen for at finde ud af, hvad der sker, for at undersøge og lære...

Han vokser ikke så meget mere, og han har derfor ikke helt samme behov for mad. Børn i denne alder vil derfor ofte spise lidt mindre portioner, men de har stor glæde af at få mange små måltider hele dagen igennem. Derfor er det også vigtigt, at hans mælkeindtag skæres ned, så han ikke længere ammes flere gange om natten. Det vil kunne mætte ham og tage pladsen op for mere rigtig mad dagen igennem. Det vil være passende, at du ammer ham en gang dagligt nu - f.eks. før han puttes til natten, men derudover bør han ikke længere ammes, men skal lære at finde ro med kærtegn, stillingsskift, beroligende ord, nærhed...

Hans alder gør naturligt også, at det er spændende at undersøge, hvordan du reagerer, når han lukker munden, skubber maden væk og drejer hovedet. Derfor er det rigtig vigtigt, at du forsøger at give ham madro. Det er naturligvis rigtig godt, hvis I ofte spiser sammen, men en gang imellem må du faktisk gerne lade ham sidde ved bordet og spise selv, uden at du er der og kikker på ham imens - i stedet kan du tømme opvaskemaskinen eller lave noget andet praktisk i nærheden. Så du stadig har opsyn med ham, men så han ikke føler sig set på, når han spiser...

Det kan også være svært for ham at overskue en tallerken fyldt med mad. Mange børn har lettere ved at spise, hvis de får en lille smule af gangen, så spiser de det og kan så efterfølgende tilbydes lidt mere.

Han må gerne spise med både fingrene og med en gaffel. Mange børn lukker munden for skeen, og det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at han ikke er sulten, men det kan godt være udtryk for, at han vil spise selv. Og fingrene og en gaffel er lettere at bruge end en ske. Du kan så forsøge at supplere med lidt på en ske en gang imellem, men prøv også at give ham følelse af at han spiser selv og ikke altid skal mades...:)

I skal som udgangspunkt spise samme mad, og du skal ikke lave specialretter til ham, men forsøge at lave familievenlige retter, altså mad som I alle kan spise. Der skal være mad i større stykker, som han kan sidde med i hånden, der skal være små hapsede, som spises med fingrene eller med gaffel, og så skal noget også gives med en ske - f.eks. kan kartofler moses med sovs og gives med ske eller gaffel, og frikadellen kan gives i små stykker, som han bedre selv kan spise.

Han må meget gerne få sovs. Det er en måde at sikre ham ekstra fedtstof på og mange børn kan godt lide sovs - så glider maden lidt lettere ned. Derudover må du gerne bibeholde mme i hans grød og mos lidt endnu, så hans mad stadig bliver ekstra energiberiget. Da han har tabt sig, er det godt, hvis du kan sikre ham ekstra fedt og du må meget gerne variere mellem forskellige typer af fedtstoffer - forskellige olier, plantemargarine, smørprodukter osv.

Du bør også give ham fisk af forskellige slags. Fisk er vigtigt for at få de essentielle fedtsyrer. Du kan variere mellem fisk på brød og fisk til aftensmad - han kan få f.eks. makrel, torskerogn, ...

Annonce

... sild og sildepostej, laksemousse og lignende. I kan også spise fiskefrikadelle, rødspættefileter, torsk, laks lavet i ovnen og lignende. Fisk indeholder også Selen, som er med til at styrke hans immunforsvar indefra...

Det er vigtigt, at han tilbydes mad fra alle fødevaregrupper, for at få vitaminer og mineraler nok. Det betyder dog ikke, at han skal spise noget fra alle fødevaregrupper hver dag eller til hvert måltid, men han skal gerne spise lidt af det hele, når du ser på hans indtag over en uge. Det betyder også, at det ikke gør noget, hvis han den ene dag spiser mest gulerod og næste dag mest kød, så længe han spiser lidt forskelligt.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende. Må også meget gerne tilbydes varm mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs... I stedet for grød, kan dagplejer evt. tilbyde ham en lun middagsret...

Puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, frugt, frugtmos. Måske en frugtgrød med lidt mme på.. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 17.30-18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop. Maden skal smage af noget og må gerne indeholde både mad i stykker og også moset mad. Almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne (alm. eller lakselasagne), boller i karry eller andre risretter, frikadeller (kød eller fiskedeller), ovnbagt laks, stegte rødspætter... Hvad I nu kan finde på...

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19 - og får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca 19.30 og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød...

Det er rigtig godt, at du tilbyder ham en godnatgrød, den må du meget gerne bibeholde. Men det vil være rigtig godt, hvis du kan lægge et bad ind mellem aftensmad og godnatgrød. De to måltider bør adskilles, så jeres dreng ikke lærer, at han kan lukke munden for aftensmaden og få grød i stedet... Samtidig sikrer grøden på dette tidspunkt, at han mættes lidt ekstra til natten og derfor kan begynde at springe en 1-2 amninger over... :)

Det anbefales normalt ikke at tilbyde børn vitaminpiller, men at man i stedet sikrer dem deres behov for vitaminer og mineraler via en varieret kost. Du kan dog godt tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant i jeres tilfælde.. I givet fald kan du give tyggetabletter, som du i begyndelsen skal knække i kvarte, for at sikre, at han ikke får dem galt i halsen. De anbefales normalt først tidligst fra 1.5 år.. De kan indeholde D-vitamin, så du ikke skal give D-dråber ved siden af.

Det er ikke sikkert, at du kan få ham til at tage imod sutten igen. Det lyder som om, at han ikke har så stort et suttebehov og derfor har valgt den fra - og det må han naturligvis gerne. Hvis han har brug for at sutte på noget, så kan du med fordel tilbyde ham frugt, bær, kogte grøntsagsbuketter, brød og lignende, som han kan gumle og sutte på...

Jeg går ud fra, at lægerne har tjekket ham og sikret sig, at han ikke har problemer med hævede mandler, polypper og lignende, som kan forklare, hvorfor han måske ikke bryder sig om sutten eller om at synke.. Hvis han har hævede polypper, så ville ørelægen måske have fjernet dem under drænanlæggelse, og de burde ikke være problemet, men du skal naturligivs sikre dig, at der ikke er en fysiologisk forklaring på hvorfor han afviser mad. Som jeg læser dit brev, så tænker jeg godt, at det handler om hele hans sygdomsforløb og hans alder nu...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg